Nooit Gedacht: de woonbehandellocatie voor mensen met psychische kwetsbaarheden

Een historische boerderij net buiten Nieuwegein die veiligheid, rust en herstel biedt aan 15 bewoners met psychische kwetsbaarheden, waaronder verslaving..

Over de locatie

Heb je moeite om de juiste balans in je leven te krijgen of te houden? Welkom bij "Nooit Gedacht", een oase van rust en herstel, net buiten Nieuwegein, in het buurtschap Rijnenburg. Onze prachtige historische boerderij, gebouwd in 1411, straalt geschiedenis uit en ademt een unieke sfeer. Bij "Nooit Gedacht" zorgen we goed voor deze bijzondere plek. We koesteren haar ziel. De tuin en het erf zijn met zorg aangelegd en bieden een weldadige omgeving. "Nooit Gedacht" biedt onderdak aan 15 mensen die te maken hebben met psychische kwetsbaarheden (waaronder verslaving). Hier vind je een veilige, rustige omgeving waar je kunt werken aan je herstel en zelfstandigheid. Dezelfde zorg en aandacht voor de locatie is er ook voor alle mensen die er wonen en werken. Bij "Nooit Gedacht" helpen we je om een goede balans te vinden tussen rust en activiteiten. Ook zoeken we naar het juiste evenwicht tussen bescherming en maatschappelijke betrokkenheid. Dit is belangrijk voor jouw welzijn en groei.

Team

Ons team bestaat uit ervaren mensen van stichting Firmitas. Ze hebben naast ervaring in de hulpverlening ook veel passie voor tuinieren, koken, techniek, sport, dieren, en allerlei hobby’s. Ze kunnen je helpen bij het vinden van zinvolle bezigheden. Geloof, zingeving en spiritualiteit vinden wij ook belangrijk om voor evenwicht in het leven te zorgen. Samenwerking is de sleutel tot een goed evenwicht. Ook vrijwilligers helpen mee als dit iets toevoegt.

Bezigheid

Iedereen heeft zijn eigen bezigheden waar hij of zij zich gelukkig bij voelt. Of je nu graag met dieren werkt, in de tuin bezig bent, achter de computer zit, fietsen repareert of breit, veel kan. Ook als je het nodig hebt om even niks te doen. We vinden het belangrijk dat iedereen zijn eigen steentje bijdraagt aan de verzorging van onze leefomgeving en zich hier verantwoordelijk voor voelt; ook voor elkaar.

Woning

Bij "Nooit Gedacht" krijg je je eigen kamer in een gezellige boerderij met gedeelde douches en toiletten. Naast de boerderij hebben we ook kamers met een eigen terras of tuintje. We hebben twee woonkamers: één voor gezelligheid en één voor rust. In onze twee keukens wordt samen gekookt.

Indicatie

Bij ons leer je in balans te komen door samen te leven met anderen. Je maakt deel uit van de groep en draagt bij aan de verantwoordelijkheden. Er is genoeg ruimte om je eigen plekje te vinden, je eigen dingen te doen en tot rust te komen. Bij ons kun je je ook voorbereiden op zelfstandig wonen. We hebben verschillende kamers die hiervoor speciaal aangepast kunnen worden. Om in aanmerking te komen voor een plek bij ons, moet je beschikken over een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg) VG3 t/m VG6 of GGZ1 t/m GGZ3. Deze wordt afgegeven door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Voor informatie zie www.ciz.nl Firmitas heeft op deze locatie geen contract voor een WMO-indicatie.

Veelgestelde vragen

Voor wie is "Nooit Gedacht"?
"Nooit Gedacht" is er voor mannen en vrouwen met verschillende psychische kwetsbaarheden (waaronder verslaving), die een veilige en begeleide woonomgeving nodig hebben. Hierbij geldt wel dat de veiligheid en balans voor de mensen op de locatie nooit in gevaar mag komen. We helpen je om zo zelfstandig mogelijk te leven. Om in aanmerking te komen voor een plek bij ons, moet je beschikken over een WLZ-indicatie (Wet Langdurige Zorg) VG3 t/m VG6 of GGZ1 t/m GGZ3. Deze wordt afgegeven door het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Voor informatie zie www.ciz.nl Firmitas heeft op deze locatie geen contract voor een WMO-indicatie.
Ondersteuning
Bij "Nooit Gedacht" krijg je hulp op verschillende gebieden, zoals financiën, huisvesting, dagbesteding, praktisch en sociaal functioneren, psychisch en lichamelijk functioneren en zingeving. Samen met je ondersteuner stel je doelen op die passen bij jouw wensen en behoeften. Soms is het nodig om (tijdelijk) de hulp van een behandelaar in te roepen. Heb je al een behandelaar die goed bevalt en wil je met hem of haar doorgaan, dan is dit natuurlijk mogelijk.
Contact met familie en vrienden
We vinden het belangrijk dat je contact hebt met je familie en vrienden. Dit bespreken we altijd samen met jou. Hun steun is vaak heel belangrijk voor je welzijn.
Je kamer inrichten
Je kamer is volledig ingericht, dus je hoeft alleen je persoonlijke spullen mee te nemen. Als je je kamer anders wilt inrichten, kan dat natuurlijk in overleg.
Persoonlijke Ondersteuner
Iedere bewoner krijgt een vaste ondersteuner die je helpt met je zorgplan. Deze persoon is je vaste aanspreekpunt, ook voor de naasten.
24-uurs toezicht
Er is altijd iemand aanwezig op de locatie, zowel overdag als 's nachts.
Kosten
De huur van je kamer wordt betaald vanuit de zorgindicatie. Dit betekent dat je zelf geen huur hoeft te betalen. Eten en drinken zijn ook inbegrepen. Als je graag zelf je eten en drinken wil verzorgen, is daarvoor ook een mogelijkheid.
Vrijheid
Je mag altijd naar binnen en buiten wanneer je wilt, zolang je je even aan- en afmeldt bij het personeel. 's Nachts moet je binnen zijn, tenzij je op verlof bent. We hebben camera’s voor de veiligheid, maar die worden alleen in noodgevallen gebruikt.
Bezoek
Je mag bezoek ontvangen in je kamer, zolang het de rust en veiligheid niet verstoort. We zorgen ervoor dat alles in goede banen wordt geleid.