info@stichtingfirmitas.nl

VIEW ALL SERVICES

In/uitsluitingscriteria

Insluitingscriteria

De aangemelde cliënt heeft een:

• Diagnose verstandelijke beperking of ggz problematiek
  • Wlz, WMO of Jeugdwet indicatie (geldige indicatie, lopende aanvraag, geldige reden voor een aanvraag)
  • Hulpvraag op 1 of meerdere leefgebieden
  • Heeft ondersteuning nodig om regie over het eigen leven terug te krijgen

De aangemelde cliënt is bereid om:

• Huis- en omgangsregels te respecteren en na te leven
  • Rekening te houden met andere cliënten (bezoek, geluidsoverlast, veiligheid)
  • Deel te nemen aan welzijnsactiviteiten

Uitsluitingscriteria

• Geen Wlz, WMO of Jeugdwet indicatie (afwijzing gehad van gemeente of CIZ en er is geen geldige reden om hierop bezwaar te maken)
  • Een VG07 of VG08 indicatie
  • Geen hulpvraag, alleen wens voor huisvesting
  • Acute psychische nood (actieve psychose, zelfverminking, suïcidaliteit)
  • Actieve verslaving aan middelen zoals harddrugs en alcohol
  • Hoge recidivekans m.b.t. ernstige criminele vergrijpen (verkrachting, mishandeling, bedreiging met wapen, gijzeling)
  • Volledige visuele- en/of auditieve beperking

Extra voor KTC

• Betreft een moeder en kind aanmelding

Extra voor BWM

• Er is sprake van inwonende partner
  • Er is sprake van 3 of meer inwonende kinderen

Extra voor ambulante begeleiding

• Noodzaak tot 24-uurs toezicht

Aanmeldformulier

Hoe verloopt het aanmeldproces?

Stap 1) Aanmelden

De aanmelding wordt gedaan door het onderstaand formulier in te vullen met aanvullende informatie. De aanmelding zal dan worden bekeken. Daarna zal de zorgconsulent met je contact opnemen voor het inplannen van een intakegesprek.

Stap 2) Intake

Tijdens het intakegesprek maken we kennis met elkaar. We horen graag wie jij bent en wat je wensen en dromen zijn. Ook vertellen we wie wij zijn en hoe we jou kunnen helpen. Als het eerste gesprek goed gaat, gaan we verder naar de volgende stap.

Stap 3) Indicatie

Om zorg te krijgen van Firmitas heb je een indicatie nodig. In een indicatie staat welke zorg het beste bij jou past en voor hoe lang. Wij werken met CIZ- en Wmo-indicaties. Meestal heb je al een indicatie voor het intakegesprek. Heb je nog geen indicatie, dan helpen wij je hierbij.

Stap 4) Tweede gesprek

Dit is na het intakegesprek het volgende gesprek dat je met ons hebt. In dit gesprek ga je kennis maken met een van onze teamleiders. De teamleider geeft je meer informatie over de zorg die je van ons kan krijgen – aan de hand van je indicatie. En we geven je gelijk een rondleiding door het gebouw. Tijdens dit tweede gesprek vertelt de teamleider jou ook wat onze regels zijn. Deze regels zijn belangrijk om op een gezellige en vellige manier met elkaar om te gaan (zie huisregels en omgangsregels). Het tweede gesprek wordt enkel gevoerd met cliënten die bij Stichting Firmitas zullen komen wonen, voor cliënten die ambulante begeleiding willen en al een woning hebben is een tweede gesprek niet noodzakelijk, wel kan het zijn dat er besloten wordt dat dit nodig is. Er is dan uiteraard geen bezichtiging van het gebouw.

Stap 5) Startgesprek

Het is zover, je krijgt zorg van ons. Tijdens deze afspraak maak je kennis met je begeleider. Jullie kunnen samen afspreken hoe vaak jullie elkaar de komende tijd gaan zien.

Stap 6) Begeleiding

Iedereen heeft wensen in het leven. Door deze wensen om te zetten in doelen, kunnen we ze waarmaken. Je krijgt een begeleider die je daarbij gaat helpen. De begeleider gaat geen taken voor jou uitvoeren, maar kan je wel helpen en leren hoe je het zelf kunt doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgen van een opleiding, leren om slim om te gaan met geld of leren om zelfstandig te wonen.

Stap 7) Zorgplan

In een zorgplan staan je wensen en doelen voor de komende zes maanden. Samen met je begeleider maak je een persoonlijk plan met doelen en taken. Na zes maanden ga je samen met je begeleider bekijken wat er goed en wat er minder goed is gegaan. Daarna maak je samen een nieuw zorgplan, met aangepaste en nieuwe doelen. Zo heb je altijd een plan dat past bij je wensen.