NIDOS KWE (Kleinschalige Wooneenheid)

De KWE is opgericht voor alleenstaande vreemdelingen van 16 tot 18 jaar die zelfstandig kunnen wonen.

Over de locatie

De KWE is opgericht voor alleenstaande vreemdelingen van 16 tot 18 jaar die zelfstandiger zijn en goed zelfstandig kunnen wonen. De pupillen hebben vooral praktische hulpvragen en krijgen ondersteuning die gericht is op integratie. Er is van 14:00 uur tot 22:00 uur een begeleider op de locatie aanwezig, die ondersteunt de jongeren zodra zij uit school komen. In de KWE zijn 7 studiowoningen. De studiowoningen zijn ingericht met basisbenodigdheden zoals een bed, bank en tafel door Firmitas. Verder zit in iedere studio een keuken en wasmachine, je deelt de badkamer met je buurman. De bewoners koken voor zichzelf. Hoewel de begeleider alleen van 14:00 uur tot 22:00 uur op de locatie is, is er wel altijd iemand telefonisch bereikbaar in geval van nood. Er is altijd iemand dichtbij als het nodig is.

Bezigheid

Woning

Indicatie

Veelgestelde vragen

Wie zijn deze kinderen?
Alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Dit zijn kinderen die in Nederland zijn zonder ouders. Een aantal van deze kinderen hebben hun ouders door oorlogsgeweld verloren. Er is voor hen asiel aangevraagd in Nederland en ze hebben een verblijfstatus gekregen. Al deze kinderen hebben, om hun verblijfsvergunning te krijgen, een uitgebreide procedure doorlopen. Bij een deel van deze jongeren zal er op den duur sprake zijn van gezinshereniging met ouders en/ of familie. Meer informatie hierover vindt u op www.ind.nl en www.vluchtelingenwerk.nl.
Wat voor AMV komen er te wonen? En hoeveel?
Op de locatie in Hoogvliet komen in totaal 25 kinderen te wonen, tussen de 15 en 18 jaar. Ze komen uit verschillende landen, waaronder Syrië en Eritrea. Er komen in totaal 25 kinderen.
Waarom juist in Hoogvliet?
Gezien de hoge instroom van amv het afgelopen half jaar, dient de kleinschalige opvang te worden uitgebreid. De locatie in Hoogvliet was op korte termijn beschikbaar en voldoet aan de eisen van een kinderwoongroep (KWG).
Welke vergunning heeft de locatie voor de plaatsing van de AMV?
Voor de locatie is een omgevingsvergunning afgegeven op 6 januari 2022 voor het huisvesten van alleenstaande minderjarige vluchtelingen met verblijfstatus. De vergunning is 5 jaar geldig voor een leegstaand zorgcomplex met als doel om 25 kinderen op te vangen.
Wanneer worden de kinderen geplaatst?
De kinderen komen vanaf 17 januari 2022 aan. Ze zullen geleidelijk instromen; op 5 momenten in groepjes van 5 komen zij aan op de locatie.
Is er begeleiding en beveiliging aanwezig?
Stichting Firmitas zorgt voor dagelijkse begeleiding zodra de kinderen zijn aangekomen. Er is 24 uur per dag begeleiding en toezicht aanwezig en een waakdienst. De locatie wordt op dit moment ook al bewaakt.
Als ik overlast ervaar, hoe kan ik dit melden?
U kunt dit melden door te mailen naar de teamleider (f.zararsiz@firmitas.qasas.nl) of door te bellen naar 010 2122938.
Waar bestaat de dagbesteding van de kinderen uit?
Overdag gaan de kinderen naar de Internationale Schakel Klas (ISK). Ze zullen onderwijs gaan volgen en krijgen in hun vrije tijd zwemlessen. Aanvullende dagbesteding wordt geregeld door Stichting Firmitas waarbij verschillende activiteiten worden georganiseerd. Zo helpen we de kinderen met het leren van de Nederlandse taal, om zo snel mogelijk te kunnen participeren en integreren in de samenleving.
Zijn er gezondheidsrisico’s rond de kinderen?
Nee. De jongeren zijn door de medische check in Ter Apel heen gekomen. In de opvang wordt gezorgd voor zorg als dat nodig is. Vanaf het moment dat de kinderen in Rotterdam komen wonen, zijn zij Rotterdammer. Zij staan dan, net als andere burgers, ingeschreven bij een huisarts.
Ik wil graag helpen. Kan ik iets doen?
Als u iets wilt doen voor de kinderen op deze locatie, dan kunt u mailen naar info@firmitas.qasas.nl. Samen met de bewoners van de wijk willen wij kijken wat er nodig is om de kinderen zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen. En om ervoor te zorgen dat iedereen prettig samenleeft.