KTC Utrecht (Kamertrainingscentrum Utrecht)

Heb je nog niet eerder op jezelf gewoond en heb je begeleiding nodig om dit te leren?

KTC Utrecht is een woonlocatie in Utrecht waar mensen met een licht verstandelijke beperking kunnen wonen. De locatie beschikt over een gezamenlijke keuken, dagbestedingsruimte en 20 studiowoningen. Woonbegeleiders werken in het woongebouw en zijn altijd dichtbij als je vragen hebt. In KTC Utrecht kun je wonen als je 18 jaar of ouder bent, er is geen maximum leeftijd. Er wonen zowel mannen als vrouwen op de locatie. Je kunt hier niet wonen met een partner of kind.

Op KTC Utrecht werkt een vast team van woonbegeleiders. Iedere cliënt heeft een vaste persoonlijk begeleider. Je persoonlijke begeleider biedt jou ondersteuning bij het behalen van jouw doelen. Deze doelen stellen jullie samen op en leggen jullie vast in een zorgplan. Het team werkt nauw samen met externe behandelaren, bewindvoerders en mentoren. Er is altijd iemand aanwezig op de locatie; van 07:00u tot 23:00u zijn de woonbegeleiders aanwezig, ‘s-nachts en in het weekend is er een wakkere waakdienst waar je altijd bij terecht kan met praktische vragen.

Bij KTC Utrecht vinden we het belangrijk dat je overdag bezig bent. Dit kan school, werk of dagbesteding zijn. Heb je dit niet? Bij KTC Utrecht is er drie dagen in de week een laagdrempelige dagbesteding waar je aan mee kan doen. Je begeleider kan je helpen met zoeken naar een baan of opleiding die bij jou past.

KTC Utrecht heeft 20 studiowoningen met een eigen keuken en badkamer. De studio is door Stichting Firmitas ingericht met basisbenodigdheden: alles wat jij nodig hebt om te kunnen wonen en leven. Je mag je woning natuurlijk zelf inrichten zoals jij wil.

Je kan wonen bij KTC Utrecht met een WLZ- VG 3 tot 6 of -GGZ indicatie

Voor wie is het Kamertrainingscentrum Utrecht?
Voor cliënten vanaf 18 jaar met een (licht) verstandelijke beperking en/of een stoornis die willen leren om zelfstandig te wonen.
Wat houdt de ondersteuning in?
Het is van belang dat de client zich op verschillende vlakken kan ontwikkelen. Tijdens de begeleiding wordt steun geboden op de volgende leefgebieden: financiën, huisvesting, dagbesteding, praktisch functioneren, psychisch functioneren, sociaal functioneren, lichamelijk functioneren, seksualiteit, opvoeding en zingeving. Samen met de begeleider wordt er gekeken waar de cliënt aan wil werken en dit worden de doelen voor de komende tijd.
Hoe werkt het leerproces?
Tijdens het verblijf bij het kamertrainingscentrum worden verschillende fases doorlopen om vaardigheden aan te leren voor het zelfstandig wonen. Het is de bedoeling dat cliënten na het doorlopen van de fases zelfstandig kunnen wonen met ambulante begeleiding.
Wat is de locatie van het Kamertrainingscentrum Utrecht?
Het KTC-U ligt in Utrecht-Kanaleneiland. Het openbaar vervoer en verschillende supermarkten zijn in de buurt.
Moet de cliënt zelf voor de inrichting van de woning zorgen?
Binnen het Kamertrainingscentrum krijgt iedereen een volledig ingerichte eigen woning met badkamer en keuken. Een nieuwe bewoner hoeft alleen zijn of haar persoonlijke spullen mee te nemen. We hebben verder twee wasmachines aanwezig op de begane grond.
Krijgt iedere cliënt een vaste begeleider?
Naast de begeleiding die aanwezig is op de locatie, krijgt iedereen ook een persoonlijke begeleider.
Is er altijd iemand aanwezig in het Kamertrainingscentrum?
Er is 24-uurs toezicht op de locatie. Zowel overdag als in de nachten staat de medewerkers klaar voor de cliënten.
Wie betaalt de woning?
De huur van de woning wordt betaald vanuit de indicatie die door het zorgkantoor wordt afgegeven.
Mag de cliënt naar binnen en naar buiten wanneer hij of zij dat zelf wil?
Ja, dat mag. Alleen moet de cliënt zich afmelden bij het verlaten van het gebouw en zich bij terugkomst weer aanmelden. ’s Nachts moet de cliënt wel binnen zijn.
Mag de cliënt bezoek ontvangen in de woning?
Er mogen maximaal twee bezoekers per keer langskomen. Bij aankomst dienen zij zich te melden bij de aanwezige begeleiders.