BZW (Begeleid Zelfstandig Wonen)

Als het je lukt om voor het grootste deel zelfstandig te wonen, dan past BZW goed bij jou!

Over de locatie

Locatie BZW is een locatie in Rotterdam-Zuid waar je begeleid-zelfstandig kan wonen. Er zijn 9 loftwoningen gerealiseerd waarin je alles voor jezelf hebt. Locatie BZW is geschikt voor cliënten die al wat verder zijn in hun hulpverleningstraject: zij wonen praktisch op zichzelf en hebben alleen af en toe ondersteuning nodig. Er zijn kleine hulpvragen op een paar leefgebieden. Van de cliënten die wonen op locatie BZW wordt verwacht dat zij een bepaalde mate van zelfredzaamheid hebben, denk hierbij aan het kunnen vasthouden van school of werk, het bereiden van gezonde maaltijden, het hebben van een stabiel dag-nachtritme en het duurzaam aflossen van eventuele schulden. De meeste cliënten stromen vanuit andere locaties door naar locatie BZW. Als zij toe zijn aan meer zelfstandigheid en na het positief afronden van hun zorgtraject. De locatie is geschikt om te wonen met maximaal één kind, een voorwaarde is dat je open moet staan voor opvoedondersteuning. Er kan een partner bij je wonen, eerst moet blijken dat de je een duurzame relatie hebt.

Team

In de straat van de BZW loftwoningen zit een kantoor waar begeleiders van 09:00 uur tot 17:00 uur aanwezig zijn om ondersteuning te bieden bij jouw hulpvragen. Begeleiders komen bij jou op bezoek en nodigen je uit bij hun op kantoor. Als je woont bij BZW, krijg je een persoonlijke begeleider. De persoonlijke begeleider ondersteunt jou bij het behalen van doelen uit je zorgplan, deze doelen hebben jullie samen opgesteld. Hoewel de begeleiders alleen van 09:00 uur tot 17:00 uur op de locatie zijn, is er wel altijd iemand telefonisch bereikbaar in geval van nood. Er is altijd iemand dichtbij als het nodig is.

Bezigheid

Als je woont op locatie BZW wordt van je verwacht dat je school, werk- of dagbesteding hebt en dit vast kan houden. We vinden het belangrijk dat je overdag bezig bent en mee draait met de maatschappij.

Woning

De loftwoningen zijn in 2022 opgeleverd en beschikken over een badkamer, keuken en een eigen wasmachine. Je hoeft niets te delen. In de woning is een vide (open ruimte) die gebruikt kan worden als slaapverdieping.

Indicatie

Op locatie BZW kun je wonen met een WLZ VG 3 tot 6 indicatie.

Veelgestelde vragen

Past Begeleid Zelfstandig Wonen bij mijn cliënt?
De cliënt kan veel zaken zelf, maar hij of zij heeft ook hulp nodig. Daarnaast zijn er nog doelen waaraan gewerkt kan worden om zelfstandiger te worden. Begeleid Zelfstandig Wonen is dan een goede en veilige optie.
Waar helpt de begeleider bij?
Samen met de begeleider wordt een zorgplan opgesteld. In dit plan staan de doelen beschreven waaraan gewerkt gaat worden om toe te werken naar zelfstandig wonen.
Aan wat voor doelen wordt gewerkt?
De begeleider kan de client ondersteunen op de volgende leefgebieden: financiën, huisvesting, dagbesteding, praktisch functioneren, psychisch functioneren, sociaal functioneren, lichamelijk functioneren, seksualiteit, opvoeding en zingeving. Samen met de begeleider worden doelen bepaald.
Hoe vaak ziet de cliënt de begeleider?
De vaste begeleider komt afhankelijk van de indicatie een aantal keren per week langs bij de client. Daarnaast is er regelmatig telefonisch contact.
Waar vinden de gesprekken met de begeleider plaats?
De begeleider bezoekt de cliënt thuis.
Is Stichting Firmitas altijd bereikbaar?
Stichting Firmitas is 24 uur per dag bereikbaar als er vragen zijn of hulp nodig is.
Moeten de cliënt de woning zelf inrichten?
Bewoners krijgen allemaal een volledig ingerichte woning met badkamer, keuken en inboedel (tv, bank, keukengerei). Een nieuwe bewoner hoeft alleen zijn of haar persoonlijke spullen mee te nemen.
Wie betaalt de woning?
De huur wordt betaald vanuit de indicatie die door het zorgkantoor wordt afgegeven.