info@stichtingfirmitas.nl

Web Development

White Labeling

VIEW ALL SERVICES

BWM (Begeleid Wonen Moeders)

Een eigen woning met hulp voor moeders.

Over de locatie

Locatie BWM is een locatie vlakbij het centrum van Rotterdam waar moeders met een licht verstandelijke beperking kunnen wonen. De locatie beschikt over 14 studiowoningen, hier wonen moeders met maximaal twee kinderen. Op de locatie leren moeders om op verschillende leefgebieden zo zelfstandig mogelijk te worden. Er wordt opvoedondersteuning gegeven door de begeleiders. Partners mogen blijven logeren indien het zorgtraject goed verloopt, maar kunnen niet wonen op de locatie. Een voorwaarde voor wonen op locatie BWM is dat je open moet staan voor opvoedondersteuning, we vinden het belangrijk dat je goed voor je kind(eren) wil leren zorgen. Op locatie BWM kun je wonen als je 18 jaar bent, er is geen maximumleeftijd. Er wonen alleen vrouwen.

Team

BWM beschikt over een vast team van vrouwelijke begeleiders. Als je woont op locatie BWM krijg je een persoonlijke begeleider, de begeleider biedt opvoedondersteuning en ondersteunt jou bij het behalen van doelen die jullie samen hebben opgesteld en vastgelegd in het zorgplan. Het kantoor waar de begeleiders zich bevinden, zit in een ander pand. De begeleiders zijn aanwezig van 07:00 uur tot 23:00 uur. De begeleidingsgesprekken vinden plaats in jouw woning of op het kantoor, dit spreek je af met je persoonlijke begeleider. Locatie BWM is geschikt voor moeders die al wat zelfstandiger zijn, omdat de begeleiders op afstand zitten. Locatie BWV (linkje) is meer geschikt voor cliënten die nabijheid nodig hebben. Er is altijd iemand in de buurt van de woonlocatie; van 07:00u tot 23:00u zijn de woonbegeleiders aanwezig, ‘s-nachts en in het weekend is er een wakkere waakdienst waar je altijd bij terecht kan met praktische vragen.

Bezigheid

Bij Firmitas vinden we het belangrijk dat je overdag bezig bent. Dit kan school, werk of dagbesteding zijn. Heb je dit niet? Je begeleider kan je helpen met zoeken naar een baan of opleiding die bij jou past. Bij BWM is er drie dagen in de week een laagdrempelige dagbesteding waar je aan mee kan doen. Je kinderen zijn ook van harte welkom als zij nog niet naar school gaan.

Woning

BWM heeft 14 studiowoningen waarvan er één van jou is. Je kan hier wonen met maximaal twee kinderen. De woningen beschikken over een keuken, badkamer en eigen wasmachine. Je hoeft niets te delen. De studio is door Stichting Firmitas ingericht met basisbenodigdheden: alles wat jij nodig hebt om te kunnen wonen en leven. Je mag je woning natuurlijk zelf inrichten zoals jij wil.

Indicatie

Op locatie BWM kun je wonen met een WMO of WLZ VG 3 tot 6 indicatie.

Veelgestelde vragen

Voor wie is Begeleid Wonen Moeders?
BWM is speciaal voor moeders met een (licht) verstandelijke beperking die niet geheel zelfstandig kunnen wonen.
Waar ligt de BWM-locatie?
De BWM-locatie heeft een centrale ligging in Rotterdam. Het openbaar vervoer en verschillende supermarkten zijn in de buurt.
Moet de zorgvrager de woning zelf inrichten?
Iedere moeder krijgt een eigen, volledig ingerichte kindvriendelijke studio met badkamer en keuken. Er is ook een kinderbedje aanwezig. Een nieuwe bewoonster hoeft alleen haar eigen persoonlijke spullen en de persoonlijke spullen van het kind mee te nemen.
Waarin worden de moeders begeleid?
Door de begeleiding wordt steun geboden op diverse vlakken: financiën, huisvesting, dagbesteding, praktisch functioneren, psychisch functioneren, sociaal functioneren, lichamelijk functioneren, seksualiteit, opvoeding en zingeving. Samen met de begeleider worden doelen bepaald. Daarnaast wordt opvoedondersteuning geboden.
Krijgt iedere moeder een eigen begeleider?
Naast de begeleiding die aanwezig is, krijgt iedere moeder een persoonlijke begeleider toegewezen om samen te werken aan vaardigheden om zo zelfstandig mogelijk te leven.
Hoe vaak heeft de zorgvrager contact met de begeleider?
De gesprekken vinden twee keer per week plaats.
Is er constant toezicht op de locatie?
Er is 24-uurstoezicht bij BWM.
Is er opvang wanneer de moeder werkt of naar dagbesteding gaat?
Als het kind te jong is om naar school te gaan, kijken we of opvang mogelijk is.
Mag de vader van het kind ook bij BWM wonen?
Nee, op deze locatie wonen moeders en kinderen. De vader mag wel op bezoek komen.
Wie betaalt de woning?
Vanuit de indicatie van de gemeente wordt de huur van de woning betaald.